استفاده از دستگاه های خشک کن دست توصیه نمی شود هوای ناپاک در هفته هوای پاک استنشاق کنید! خواب رفتن دست ها از پیشگیری تا درمان کسب ربته دوم در رتبه بندی جهانی 4ICU

استفاده از دستگاه های خشک کن دست توصیه نمی شود

نتايج حاصله از تحقيقات انجام شده حاکی از آن است که افرادی که در مقابل خشک کن های برقی قرار می گیرند احتمالا بیشتر در معرض ابتلا به باکتری هایی هستند که این هوای داغ به سوی آنها گسیل می دارد.به گزارش وب دا ،…

ادامه مطلب

هوای ناپاک در هفته هوای پاک استنشاق کنید!

ادادشت روز: 29  دي الي پنج بهمن هفته هواي پاک نامگذاري شده است ، نامگذاري نمادين اين هفته به معني آن است که به فکر آسمان شهرمان باشيم و از آن غافل نشويم .به گزارش وب دا ، اين روزها قصه آلودگي هواي شهرهاي بزرگ…

ادامه مطلب

خواب رفتن دست ها از پیشگیری تا درمان

اکنون شده وقتی طولانی‌مدت گوشی تلفن یا چادرتون را نگه داشته‌ايد، احساس کنید دستتان خواب رفته و یا سنگین شده است؟! یا صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید و حتی شب‌ها هنگام خواب، احساس سوزن‌سوزن و بي‌حس شدن دست‌ها بطوري که نتوانید براحتی دست خود…

ادامه مطلب

کسب ربته دوم در رتبه بندی جهانی 4ICU

در جديدترين رتبه بندي وب سايت دانشگاههاي جهان 4ICU دانشگاه علوم پزشکي مشهد در رده دوم کشوري در ميان دانشگاههاي علوم پزشکي کشور قرار گرفت.به گزارش وب دا ، در اين رتبه بندي که نتايج آن در 20 ژانويه 2014 اعلام شده است دانشگاه علوم…

ادامه مطلب
 
Persian_Category آموزش پژوهش. آفرینش ایده پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی عروق و اندوواسکولار مشهد

آموزش پژوهش. آفرینش ایده پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی عروق و اندوواسکولار مشهد


پژوهشگران با تجربه همیشه در نظر دارند که «سوال» با «مساله » متفاوت است ، «سوال» را می توان با انجام مطالعات مروری پاسخ داد و در حقیقت پاسخ آن در علوم ، موجود است ؛ ولی «مساله » اینگونه نیست و تنها با مطالعات مروری نمی توان به پاسخ آن دست یافت و نیاز است که تحقیقات جامعی مبتنی بر روش علمی برای حل آن پیدا کرد ( به همین دلیل است که در پروپوزال بخشی به نام بیان «مساله » وجود دارد که بعدا در مورد آن مفصل در فصل .... بحث خواهیم کرد .

برای پژوهشگران ، هميشه هنگام برخورد با يك مسئله دو راه وجود دارد ؛ اول اينكه در گام نخست آن را غیر قابل حل بپندارند و ديگر به آن مشكل فكر نكنند و بگویند که چرا باید خودم را به درد سر بیندازم تا پاسخ آن را بیابم ؛دوم اينكه حل مسئله را آسان تصور كنند و برای آن نه يك راه حل ، بلكه چندين راه حل تصور كرده و از بين آنها بهترين راه را برگزينند .

پژوهشگر بايد تمامی مستندات و منابعی را كه می تواند در شناخت «مساله » به او كمك كند ، جمع آوری نماید و پس از مطالعه وبررسی آنها ، ايده های خود را مطرح سازد . اگر چه ممكن است برخی ايده ها دور از واقعیت یه نظر آیند ، ولی بهتر است که همه آنها ثبت شوند .

در زمان تلاش برای حل یک مساله ، روشهای مختلفی برای تكميل وارتقا ايده ها و راه حلها وجود دارد که اولین آنها بازگشت مداوم به مسئله اوليه و شناخت كامل راه حلها و ايده های ارايه شده می باشد . بازخوانی و مطالعه مجدد مسئله اوليه ، موجب می شود که دوباره چگونگی پيدايش آن و راه حلهای ارايه شده در نظر گرفته شده و با نگارش آن بر صفحه كاغذ ، تمامی راه حلهای احتمالی بررسی شوند . در این مرحله است که ساعتها و شاید روزها تفکر برای پیدا کردن راه حلهای موجود مورد نیاز است و سپس بهتر است به سراغ سایر افراد صاحب نظر در همان زمينه برويم و ديدگاه ايشان را درمورد روشهای حل مسئله آن بدانيم .

پژوهشگر در هنگام انجام مطالعات مروری ، بهتر است تنها به آخرين مطالعات و مقالات موجود اکتفا نکند ، بلكه سعی كند که مقالات را از ابتدا بررسی نماید تا بتواند تاريخ حل مسئله مورد نظر را از ابتدا بررسی نمايد . با آگاه شدن از سیر تاریخی حل مساله که دانشمندان مختلف در مورد آن تلاش می کردند ، پژوهشگر می تواند مسير تلاش پژوهشگران پيشين را درک کند و راهكارهای مناسب جديد در جهت تكميل وارتقا ايده ها را کشف نماید . پژوهشگر می تواند مسير دانشمندان قبلی را قدم به قدم مطالعه كند ؛ گاهگاهی در برخی جزئیات آن نوآوری ایجاد نماید و یا شیوه کلی اجرا را تغییر دهد .

ولی پژوهشگر نبايد فراموش کند كه هدفی از مطالعه مقالات قبلی دارد ، يعنی باید نگرشی جديد به مقالات را مطالعه كند . در هنگام مطالعه ، پژوهشگر می تواند سیر کلی و تاریخی یا بهترين تغيير مسير را يادداشت كند و بیشتر روی آن متمرکز شود . همچنین می تواند با تفکر و تامل بیشتر مسيری را كه قابليت رقابت با مسير پژوهشگران قبلی داشته باشد ، انتخاب نماید .

البته راه حل دیگری هم در پیش روی پژوهشگران وجود دارد و آن حركت در مسير ايده های جديد ، بدون در نظر گرفتن مسير دانشمندان پيشين می باشد . در این حالت ، پژوهشگر فرض می کند که كسي تا كنون مسئله را حل نكرده است و او ناگزير به حل آن هست . در این روش پژوهشگر بايد با ايده ها و راه حل های جديد و با در نظر گرفتن جنبه های مختلف ، به دنبال يافتن راه حلهایی برای مسئله باشد و در اين مرحله هم ايده های متفاوت را ثبت كند .

همانگونه که در متون فوق مشهود است ، یکی از مهمترین مهارتهایی که باید پژوهشگران به آن احاطه کامل داشته باشند ، روشهای حل مساله می باشد که برای آن می توان اقدامات زیر را انجام داد . یکی از روشهای حل مساله که موجب یافتن نگاهی بدیع و نو می شود . پژوهشگر با نگاه به تجربه کاری و پژوهشی خود از ديدگاههاي مختلف می تواند روشهای مختلفی را برای حل مساله پیدا کند . پژوهشگران همواره باید در پی نگرشی ومنظری باشند كه تا كنون افراد ديگر به آن نينديشيده اند و ایشان ابتدا بايد دانش مورد نياز برای حل مسئله بدانند و روشهای يافتن وساختن راههای گوناگون در ذهن را فرا گیرند . لازم به ذکر است که همیشه پژوهشگر می تواند شرايطی را كه وجود خارجی ندارد ، در ذهن شبيه سازی كند و اينگونه به امكان دستيابی به راه حلها و فرضيات بهتر را برای خود درنظر گیرند .

پژوهشگر همیشه باشد بداند که مجبور نیست به صورتی كه قبلاً به مسئله ای فكر می كرد ، دوباره به آن فكر كند . می توان با استفاده از مطالعه فراوان و دقیق و مصاحبه با صاحب نظران ؛ از نگاه قديمی ، نگاههای جديدی را بازسازی كرد و با تغيير نگاه خود ؛ نسبت به درك آن مسئله عميق تر شده و نسبت به اصل مسئله نزديك تر می شود .

دومین مهارت اصلی که پژوهشگر همیشه باید به یاد داشته باشد این است که کوچك ترين ايده هایی را که به ذهنش می رسد ، یادداشت نماید . پژوهشگر هنگام پاسخگويی به يك مسئله پس از مرحله تفكر و بررسي متون ؛ بايد ساعتها به ايده ها فکر کرده و آنها را پردازش كند و به طور مرتب روشهای حل مسئله را تجزيه وتركيب كرده تا به بهترين فرضيه برسد. لازمه دست یافتن برای رسیدن به بهترین فرضیه ، این است که پژوهشگر بداند که هيچگاه در كمترين زمان ايده های مناسب و لازم به ذهن نمی رسد و شايد برای رسیدن به این فرضیه ، پژوهشگر مدتها باید بیندیشد .

داشتن يك دفترچه يادداشت كوچك هميشه موجب می شود که تراوشات ذهنی در جایی مناسب ذخیره شود تا در صورتی که وقت لازم رسید ، بتواند آن را اجرایی نماید . مهم است هر پژوهشگر بداند که ايده های ناب در لحظه ای به سراغ پژوهشگر می آيند و شايد سپس فراموش شوند و تنها با یادداشت آن است که این ایده ها ماندگار خواهند بود

 

مطالب تصادفی

پربازدیدترین مطالب

بازديدكنندگان

امروز: 54
ديروز:25
اين هفته: 150
هفته‌ي گذشته: 220
اين ماه: 942
ماه گذشته: 2564
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.